במהלך שנת 2014 יצאה לדרך רפורמת הפרגולות במטרה לאפשר פטור מלא או הקלות מסוימות בהיתר הנדרש להקמת פרגולה בחצר או על הגג. תיקון 101 לחוק הבנייה הידוע בשם חוק הפרגולות קבע גם הליך מקוצר ומהיר יותר לסגירת מרפסות ולהוספת אלמנטים שונים כמו מחסן או סככת חניה בחצר הבית.

כיום, כל אחד יכול לבנות פרגולה במרפסת, על הגג או בחצר הפרטית לבד או בעזרת אנשי מקצוע מנוסים, אך נשאלת השאלה האם כל אחד יכול להיות מתקין פרגולות או שיש לבחור חברה מקצועית לתכנון הפרגולה ולהתקנתה בבית הלקוח.

שלבים בהתקנת פרגולה בחצר או במרפסת

לפני התקנת הפרגולה יש לתכנן אותה במקצועיות. זהו מבנה הנדסי לכל דבר ועניין, ולכן כדאי להיעזר באנשי מקצוע מיומנים. תכנון פרגולה לבד אפשרי בעזרת מדריכים שונים שניתן למצוא באינטרנט, בעיקר ביוטיוב, וכיום ניתן למצוא גם קיטים מוכנים שקל להתקין לבד, כל עוד יש כלי עבודה איכותיים וידיים ימניות.

בשלב התכנון יש להחליט היכן תמוקם הפרגולה, בהתאם לכך ניתן להחליט על חומרי הגלם, מבנה ומידות הפרגולה. את הפרגולה אפשר לייצר מחומרי גלם שונים כגון אלומיניום, פלדה מגולוונת ומגוון סוגי עץ. אם אתם מעוניינים בפרגולה עמידה לשנים ארוכות ללא צורך בתחזוקה שוטפת, כדאי לתכנן את הפרגולה מאלומיניום. אם אתם מעדיפים את המראה הכפרי, כנראה שפרגולה מעץ היא הפתרון הנכון עבורכם, אך עליכם לזכור כי יש לדאוג לתחזוקה שוטפת של העץ, לרבות צביעה, שיוף, ריסוס והדברה נגד טרמיטים ומזיקים אחרים ומריחת סילר להגנה על העץ.

לאחר שלב התכנון ובחירת מיקום הפרגולה, כעת יש לייצר את החלקים השונים בבית מלאכה לעבודות ריתוך או בנגרייה. כאמור, אפשר להזמין את הפרגולה מחברה המתמחה בפתרונות הצללה וקירוי, אך אם רוצים לחסוך עלויות ומעוניינים לייצר ולהתקין את הפרגולה בשיטות עשה זאת בעצמך (DIY) העבודה מורכבת יותר ומחייבת תכנון מקצועי.

שלבי ההתקנה של פרגולה בסיסית עם תמיכה ועיגון לקיר המבנה:

  • התקנת זוויות קיר בעזרת קידוח והברגת ברגים מסוג ג'מבו בגודל מתאים, בהתאם למשקל הפרגולה.
  • התקנת עמודי תמיכה עם תושבת מתאימה.
  • חיבור ועיגון הקורה הנושאת של המבנה.
  • התקנת הקורות המקשרות ועיגון לזוויות הקיר ולקורה התומכת.
  • חיבור ועיגון רפרפות בעזרת בורג קודח.
  • התקנת סנטף או פוליגל.

מדוע מומלץ להתקין את הפרגולה בעזרת מתקינים מוסמכים?

התקנת פרגולה ברוב המקרים אינה משימה מורכבת, ורבים יכולים לבצע אותה לבד, כל עוד יש להם כלי עבודה איכותיים ומעט ניסיון בבנייה ובשיפוצים קלים. התקנת פרגולה עם תמיכה לקיר תומך נחשבת לפשוטה ביותר, אך יש לתכנן את הפרגולה במקצועיות וחשוב להקפיד על ברגים איכותיים, קידוחים ישרים, איטום נכון ויעיל, שיפועים וכמובן לשמור על כללי הבטיחות בעבודה.

ההמלצה היא להשאיר את התקנת הפרגולה למתקין מוסמך ומנוסה; כך תיהנו מפרגולה יציבה ועמידה, מהתקנה מקצועית מהירה במחיר משתלם, ממראה יוקרתי ומגימור ברמה הגבוהה ביותר.