החורף הישראלי אינו ידוע כקר, גשום או סוער במיוחד, אך לעתים מגיעה סערה חורפית שסוחפת את כל מה שנקרה בדרכה. מדי חורף, פרגולות רבות עפות ממקומן בשל תחזוקה לקויה או התקנה לא תקינה, ומסבות נזק רב לבעליהן. אז בואו נראה כיצד תוכלו לעבור את החורף בשלום.

מה גורם לפרגולות לצאת ממקומן?

קיים מגוון רחב של פרגולות בשוק הישראלי, חלקן כבדות ומסיביות יותר וחלקן קלות משקל.

אין ספק שאלו הקלות מועדות יותר להתנתק ממקומן. אולם גם פרגולה כבדה, שהותקנה באופן לא מקצועי, עלולה להתנתק בקלות. גם החומר ממנו עשויה הפרגולה משפיע על סיכוייה לעמוד בגבורה מול הרוחות העזות.

פרגולת PVC או כזאת העשויה מאלומיניום דמוי עץ (אשר צורתו מתעוותת במזג האוויר קיצוני) מסוכנת יותר מסוגי הפרגולות אחרות.

כיצד יש להתקין פרגולות באופן בטיחותי?

על מנת לא להיכנס לסטטיסטיקה של אנשים או בעלי עסק שהפרגולה שלהם התעופפה כציפור, יש להיערך באופן כפול: בהתקנה הראשונית ובבדיקות חוזק ועמידות לפני עונת החורף.

מבחינת ההתקנה, בראש ובראשונה יש להדגיש: אם אין לכם את הידע המקצועי הדרוש להתקנה נכונה ובטוחה, מוטב להימנע מלבצע הרכבה מסובכת בעצמנו ולהזמין איש מקצוע אחראי ומיומן, (גם אם ישנם בלוגים ברשת המעודדים שיטות של "עשה זאת בעצמך" בתחומים רבים ושונים, מורכבים פחות).

התקנת פרגולה אינה עניין של מה בכך, ואף סרטון ביוטיוב לא יוכל להפוך אתכם למתקינים מורשים ברגע. זכרו שכל טעות קלה בתכנון, בחישוב או בביצוע, עלולה לעלות לכם בנזק בלתי הפיך לפרגולה ולסביבתה.

במעמד ההתקנה, יש לקחת בחשבון מספר שיקולים מרכזיים: ראשית, מיקום הפרגולה. המיקום משפיע מאוד על עוצמת הרוח איתה תצטרך להתמודד הפרגולה מדי חורף. גם לזווית ההתקנה משמעות גבוהה. נקודה שלישית היא החומרים בהם נעשה שימוש במהלך ההתקנה (גם מהם החומרים – פלדה, מתכת אחרת, עץ וכדומה) וגם רמת האיכות שלהם. נקודה נוספת היא תוספות בטיחות שמומלץ להתקין, דוגמת יצוק של רצפת בטון, הוספת תושבות פלדה ועוד.

כיצד יש לתחזק פרגולות לקראת החורף?

בדיוק כמו בדיקת בלמי הרכב וחיסון נגד שפעת, גם את הפרגולות יש להכין לחורף. כיצד תעשו זאת? בקלות! בדיקת תקינות, חוזק ועמידות הפרגולה תחשוף את איש המקצוע לנקודות בהן היא אינה חזקה ויציבה מספיק, ותספק את כל המידע הדרוש לתיקון וחיזוק, אם נדרש. מדובר בבדיקה מקיפה הכוללת וידוא איטום הגג, נענוע של הפרגולה תוך כדי בדיקת נקודות החולשה בשלד שלה ועוד. מומלץ לבצע את הבדיקה לפני כל תחילת החורף.

בהתאם לתוצאות הבדיקה, יש לבצע תיקוני צבע (אם נדרש), איטום, חיזוק, חיטוי נגד מזיקים ועוד. זכרו – בדיקת פרגולות ללא ביצוע התיקונים הנדרשים בעקבותיה שקולה לבדיקת בלמי הרכב מבלי לתקן את הליקויים שנתגלו.

לקראת סיום, נדגיש את הצורך בבדיקות שוטפות של תקינות הפרגולה והגג אליו היא מחוברת. העיפו מבט מדי פעם. חפשו נזילות, רעידות קיצוניות, קילופי צבע וכדומה, ובמידת הצורך, הזמינו איש מקצוע לבדיקה ותיקון. חורף נעים!