החלטתם להתחדש בפרגולה בחצר או בגג – התקציב נמצא וגם התכניות לאירוח כבר בראשכם. כעת נותר רק לבחור את חומר הגלם המתאים לכם: עץ או אלומיניום? הבחירה אינה רק שאלה כלכלית אלא גם אסתטית וכמה אם בכלל תוכלו ותרצו להשקיע בתחזוקה.

פרגולות עץ

פרגולת עץ תשתלב מבחינת נראות מצוין בגינה ותשמש המשך הרמוני לצמחיה. הבחירה האסתטית בעץ הינה מובנת אולם יש שיקולים רבים אותם יש להביא בחשבון.

סוג העץ: פתרון פופולרי ונגיש תקציבית הוא בניית פרגולה מעץ אורן. השימוש בו זול יחסית וכן הוא נוח לעיבוד. אפשרות מעט יוקרתית יותר היא עץ גושני  (מארז או אלון למשל) שיהיה חזק יותר. ניתן גם לשלב בין הבחירות ולהרכיב רק את הקרשים התומכים מעץ גושני.

חיטוי: עוד לפני התקנת הפרגולה חובה שחומר הגלם יעבור חיטוי (אימפרגנציה)  מפני חרקים ומזיקים שונים, אחרת העץ יהיה נתון לסכנת רקבון במשך הזמן.

תחזוקה: כאחת לשנה יש להקפיד על טיפול תחזוקה לפרגולה מעץ. חשוב להקפיד על שיוף העץ וצביעתו או שימונו. מיקום פרגולות גם כן ישפיע על מידת התחזוקה והצורך בהן.

חיפוי: פרגולה שתהיה חשופה לשמש ישירה וחזקה עלולה להזדקק לטיפולים תכופים יותר, כך גם פרגולה שתספוג גשם ולחות רבים. פתרון חלקי לנושא זה יהיה חיפוי לפרגולה שיחסום לפחות חלק מנזקי הטבע – כמו כן החיפוי יספק הצללה נאותה.

פרגולות אלומיניום

פרגולות אלומיניום מספקות מראה מודרני יותר ולרוב מחירה יהיה גבוה יותר מפרגולה בגודל זהה מעץ. אולם יש לפרגולות אלו לא מעט יתרונות אחרים.

עיצוב: אמנם האלומיניום לא ישתלב באופן טבעי והרמוני בגינה אך ניתן לשבץ בפרגולה עיצובים מעוגלים וקשתות מה שלא ניתן לביצוע בעץ. גם צביעת האלומיניום קלה ופשוטה יותר ומגוון הצבעים האפשרי נרחב בהרבה מאשר בפרגולות עץ.

תחזוקה: היתרון הבולט של שימוש באלומיניום לעומת העץ הוא החסכון המוחלט בתחזוקה. לאורך זמן בשקלול עלויות התחזוקה, שימון וצביעה של פרגולה מעץ ייתכן אף כי שימוש באלומיניום יהיה חסכוני יותר. בנוסף פרגולה מאלומיניום תהיה קלה יותר וכך לא תכביד על המבנה אליו היא מחוברת.

שימוש בחשמל: בפרגולה מאלומיניום ניתן לשלב מנוע שיאפשר פתיחה חלקית של השלבים כך שניתן לכוונן ולשלוט בכמות האור והאוויר הנכנסים פנימה. בנוסף ניתן להתקין תאורה בחיווט סמוי בפרגולות מאלומיניום לעומת שימוש בכבלי חשמל נראים בפרגולות מעץ.

בטיחות

לא משנה באיזה חומר גלם בחרתם ומהן סיבותיכם, חשוב תמיד להקפיד על בטיחות מקסימלית בהתקנת הפרגולה. ערכו סקר שוק, בקשו חוות דעת ולשוחח עם לקוחות קודמים של בעל המקצוע, תהיו נוכחים בלפחות חלק מתהליך ההקמה והקפידו כי העיגונים לקרקע והחיבורים מבוצעים בצורה איכותית.